Τα μαθηματικά της κάλτσας

mathimatika-tis-kaltsas

Εντάξει, ιδρώσαμε λίγο για να πλέξουμε την πρώτη μας κάλτσα. Το πρόβλημα δεν είναι τόσο όταν ακολουθείς ένα συγκεκριμένο μοτίβο, που σου λέει πόσους πόντους να πλέξεις και που, όσο όταν θέλεις να φτιάξεις την δικιά σου κάλτσα και πρέπει να κάνεις κάποιους υπολογισμούς για να γυρίσεις την φτέρνα. Πάμε να μοιραστούμε την πικρή μας εμπειρία, μήπως σε γλυτώσουμε κάποιους πονοκεφάλους.

Για αρχή, χωρίζουμε την κάλτσα σε μέρη, έχουμε:

  • Την γάμπα
  • Την φτέρνα
  • Το κουντεπιέ
  • Τα δάχτυλα

Η γάμπα

Η γάμπα και το κουντεπιέ είναι τα εύκολα κομμάτια, πλέκεις ότι σου αρέσει, συνήθως ξεκινάς με λάστιχο την γάμπα, αν έχεις κουράγια και πλέκεις κάλτσα μέχρι το γόνατο, μπορείς να το γυρίσεις σε ζέρσεϋ, ενώ αν στο κουντεπιέ θέλεις λάστιχο, καλό είναι να το πλέξεις μόνο στην πάνω μεριά και όχι στην πατούσα για να μην ενοχλεί.

Πλέκεις δείγμα 20 πόντων και 20 σειρών σε ζέρσεϋ και βγάζεις την αναλογία σου για 5 εκατοστά, π.χ. 16 πόντοι. Με μια μεζούρα μετράς το κουντεπιέ στο πιο φαρδύ σημείο του, π.χ. 22,5 εκατοστά και κάνεις την παρακάτω πράξη ώστε να δεις πόσους πόντους θα ρίξεις.

πόντοι που πρέπει να ρίξεις = (πόντοι που πλέκεις σε 5 εκατοστά x περιφέρεια κουντεπιέ) / 5 εκατοστά

δηλαδή για τα παραπάνω νούμερα έχεις χ = 16 χ 22,5 / 5 = 72 πόντοι. Ρίχνεις λοιπόν 72 πόντους και αρχίζεις να πλέκεις την γάμπα με καλτσοβελόνες.

socks-1

Η φτέρνα

Η φτέρνα αποτελείται απο 3 διαφορετικά κομμάτια, το πίσω μέρος, το γύρισμα της φτέρνας και το μάζεμα. Προφανώς υπάρχουν πολλοί τρόποι να πλέξεις την φτέρνα, εμείς εδώ θα ασχοληθούμε με μία βασική τεχνική.

Για το πίσω μέρος, τοποθετείς τους μισούς πόντους σε μία βελόνα και πλέκεις μπρος πίσω (όχι κυκλικά) το παρακάτω μοτίβο:

Σειρά 1: *1απλ, 1κ*
Σειρά 2: 1απλ, όλοι οι υπόλοιποι ανάποδοι πόντοι

Επαναλαμβάνεις αυτές τις 2 σειρές μέχρι η πίσω πλευρά της φτέρνας να είναι τετράγωνη, αυτό μπορείς εύκολα να το τεστάρεις, διπλώνοντας διαγώνια το πίσω μέρος, αν η κάτω πλευρά συμπίπτει με την πλαϊνή, μπορείς να σταματήσεις να πλέκεις. Τελείωσε σε ζυγό αριθμό σειράς (ανάποδη πλευρά).

Για το γύρισμα, θα πρέπει να κάνεις μερικές πράξεις, η φόρμουλα που βρήκα ότι τελικά δουλεύει αλλά είναι και εύκολη να την καταλάβεις, είναι από την Sara Morris και θα την βρεις στο blog της fyberduck.wordpress.com, πάμε να δούμε τα νούμερα:

Α = ο αριθμός όλων των πόντων που έριξες για την κάλτσα (π.χ. 72π)
Β = ο αριθμός των πόντων που πλέκεις για το πίσω μέρος την φτέρνας, Α / 2 (36π)
Χ = το 10% όλων των πόντων στρογγυλεμένο προς τα κάτω, Α x 10%. Αν το Β είναι ζυγός, το Χ πρέπει να είναι επίσης ζυγός, στρογγυλεύοντας προς τα κάτω (7,2 ο κοντυνότερος ζυγός προς τα κάτω είναι το 6). Αν το Β είναι μονός, αντίστοιχα το Χ θα είναι ο κοντινότερος μονός προς τα κάτω.
Ψ = Β + Χ / 2 (36 + 6 = 42 / 2 = 21π)

Τώρα που έχεις τα νούμερα πάμε να δούμε το μοτίβο:

Σειρά 1: Ψ καλούς, 1 περ/περ/2κ μαζί, 1κ και γύρισε το πλεκτό ώστε να βλέπεις την πίσω πλευρά (θα έχουν περισσέψει άπλεκτοι πόντοι στα αριστερά της βελόνας σου αλλά δεν θα τους πλέξεις ακόμη)
Σειρά 2: 1απλ, X+1α, 2α μαζί, 1α, γύρισε το πλεκτό
Σειρά 3: 1απλ, Χ+2κ, 1 περ/περ/2κ μαζί, 1κ, γύρισε το πλεκτό
Σειρά 4: 1απλ, Χ+3α, 2α μαζί, 1α, γύρισε το πλεκτό

Επαναλαμβάνεις τις σειρές 3 και 4, προσθέτοντας 1 καλή ή ανάποδη στο Χ μέχρι να μην μείνουν άπλεκτοι πόντοι στα αριστερά της βελόνας σου. Αν είσαι οπτικός τύπος, μπορείς να κατεβάσεις το .xls που φτιάξαμε για να δεις την πορεία του πλεξίματος της φτέρνας.

Μπορείς να αναπνεύσεις, τελειώνουμε! Τώρα που γύρισες επιτυχώς την φτέρνα, γυρνάς το πλεκτό σου ώστε να βλέπεις την καλή πλευρά και πλέκεις μια καλή σειρά μέχρι να φτάσεις στο τέλος της βελόνας. Εδώ θα χρειαστεί να σηκώσεις πόντους στο πλάι της κάλτσας. Σε αυτό το σημείο ήταν που έκανες άπλεκτους πόντους, οπότε είναι και εύκολο να δεις πόσους πόντους θα σηκώσεις. Για να μην δημιουργηθεί κενό στα γυρίσματα, σήκωσε έναν επιπλέον πόντο στην αρχή και έναν στο τέλος του πλαϊνού. Πλέξε σύμφωνα με το μοτίβο σου τους πόντους που είχες αφήσει στις βελόνες (το πάνω κομμάτι της κάλτσας) και όταν φτάσεις στο άλλο πλαϊνό σήκωσε με τον ίδιο τρόπο άλλους τόσους πόντους.

Στο μάζεμα χρειάζεται να πλέκεις γύρω γύρω, μειώνοντας σταδιακά τους πόντους σου μέχρι να φτάσεις πάλι στους πόντους που έριξες αρχικά (π.χ. 72π). Οι μειώσεις γίνονται στα αριστερά και στα δεξιά των πόντων που είχες αφήσει στην βελόνα όσο έπλεκες την φτέρνα. Βάλε αν θέλεις κρίκους μαρκαρίσματος, και:

Σειρά 1: όλοι οι πόντοι σύμφωνα με το μοτίβο σου μέχρι να φτάσεις 3 πόντους πριν τον αριστερό κρίκο μαρκαρίσματος, 2κ μαζί, 1κ, όλοι οι πόντοι σύμφωνα με το μοτίβο σου μέχρι να φτάσεις 3 πόντους μετά τον δεξί κρίκο μαρκαρίσματος, 1κ, 1 περ/περ/2κ μαζί
Σειρά 2: όλοι οι πόντοι καλοί

anatomia-kaltsas
Η ανατομία της πλεκτής κάλτσας από το chickensoupdesigns.blogspot.gr

Το κουντεπιέ

Όταν φτάσεις τους αρχικούς πόντους, μετά το μάζεμα, μπορείς να πλέξεις το κουντεπιέ, σε ότι μοτίβο θέλεις. Σταμάτα να πλέκεις 5 εκατοστά πριν το μήκος του ποδιού για το οποίο πλέκεις και ετοιμάσου να κλείσεις τα δάκτυλα.

Τα δάχτυλα

Για τα δάχτυλα θα χρειαστεί να κάνεις 2 μειώσεις αριστερά και 2 μειώσεις δεξιά σε κάθε δεύτερο γύρο. Δεν το λες και μαθηματικά, οπότε δεν θα το αναλύσουμε εδώ, δες το αυριανό βίντεο για να δεις πως κλείνουμε.

Και αν έφτασες να διαβάζεις μέχρι εδώ, είσαι ήρωας, άντε να πλέξεις καμιά κάλτσα τώρα!

 

Τεχνικές

Η Βάλια είναι γραφίστας. Σχεδίασε το πρώτο της website το 1996 αλλά πλέον σχεδιάζει μόνο για το ftiaxto.gr. Είναι παντρεμένη με τον Κώστα και έχουν ένα γιο, τον Ιάσονα. Αγαπάει τα πολύπλοκα projects ειδικά αν περιλαμβάνουν ραπτομηχανή και υπομονή.